بسمه تعالی

سفارش تنظیم لایحه حقوقی

آیا می‌دانید سپردن سفارش تنظیم لایحه به یک فرد ذیصلاح، می‌تواند سرنوشت یک دعوای حقوقی را به نفع شما تغییر دهد؟

درصد زیادی از افرادی که با یک پرونده حقوقی درگیر می‌شوند، از ظرفیت‌های قابل‌استفاده آگاهی کافی ندارند. بسیاری از آن‌ها حتی مفهوم لایحه حقوقی را نمی‌دانند و طبیعتاً با فرایند تنظیم آن آشنا نیستند. درحالی‌که تنظیم لایحه حقوقی یک حق بدیهی و ارزشمند است که می‌تواند ورق پرونده را به نفع شما برگرداند. با این توضیحات، گروه پورمحمد تصمیم گرفت سفارش تنظیم لایحه را نیز به مجموعه خدمات حقوقی خود اضافه کند.

لایحه حقوقی چیست؟

لایحه حقوقی را با دادخواست اشتباه نگیرید! این دو علی‌رغم شباهت زیادی که با یکدیگر دارند، دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند.

به‌طور خلاصه، لایحه یک درخواست مکتوب و مستدل است که با هدف متقاعد کردن دادگاه برای صدور رأی موردنظر ارائه می‌گردد. تقدیم لایحه به دادگاه می‌تواند هم از سوی خواهان و هم از جانب خوانده انجام شود.

آنچه یک لایحه را به ابزاری تأثیرگذار تبدیل می‌کند، کیفیت محتوای آن است. هر فردی می‌تواند لایحه بنویسد ولی افراد دوراندیش، ترجیح می‌دهند کار را به کاردان بسپارند. به همین دلیل، به‌جای اینکه خودشان دست به قلم شوند، برای سفارش تنظیم لایحه به دنبال افراد کاربلد و آگاه می‌روند. افرادی که جمعی از بهترینِ آن‌ها در گروه حقوقی پورمحمد گرد یکدیگر آمده‌اند.

تفاوت لایحه و دادخواست چیست؟

تعریف فوق احتمالاً به‌تنهایی قادر به تشریح وجوه افتراق و تفاوت دادخواست و لایحه نیست. ولی 2 نکته زیر این تفاوت را به‌خوبی آشکار می‌کنند:

  • تنظیم دادخواست، اقدامی لازم و ضروری برای آغاز فرایند دادرسی است؛ درحالی‌که تنظیم لایحه، الزام قانونی ندارد.
  • دادخواست یک درخواست کلی بوده که به جزئیات نمی‌پردازد؛ ولی لایحه شامل همه جزئیاتی می‌شود که می‌توانند بر رأی صادره از جانب دادگاه اثرگذار باشند.

اهمیت تنظیم لایحه

گفتیم که در دعاوی حقوقی، هیچ الزامی برای تنظیم لایحه وجود ندارد. پس اساساً چرا باید لایحه تنظیم کنیم؟ اصلاً تقدیم لایحه به دادگاه چه ضرورتی دارد؟

در پاسخ باید گفت که لایحه می‌تواند شامل ملاحظات مهمی باشد که فرایند صدور رأی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. گاهی این ملاحظات و نکات آن‌قدر مهم و سرنوشت‌ساز هستند که تنظیم لایحه را به یک الزام نانوشته تبدیل می‌کنند. الزامی که اگر به لزوم آن تن ندهید، بخش عظیمی از پتانسیل پیروزی را در پرونده می‌سوزانید.

آشنایی با مزایا و دلایل نوشتن لایحه حقوقی، اهمیت انجام این کار را روشن‌تر می‌کند. مهم‌ترین دلایل لایحه نویسی حقوقی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تبیین جزئیات: تقدیم لایحه، دادگاه را قادر می‌سازد تا همه اظهارات فرد را مورد توجه قرار دهد. بسیاری از این اظهارات در عین جزئی بودن، می‌توانند بر تغییر یا تسریع روند پرونده در جهت مطلوب تأثیر بگذارند. جزئیاتی که از یک طرف، مجالی برای ذکر آن‌ها در دادخواست نیست؛ و از طرف دیگر، شاید بنا به دلایلی مثل فراموشی یا ضیق وقت در جلسه دادگاه از قلم بیفتند.
  • کمک به قاضی در بررسی بهتر پرونده: قاضی یا رئیس دادگاه نیز به‌حکم انسان بودن، ظرفیت محدودی برای پردازش اطلاعات دارد. این محدودیت می‌تواند سبب شود بخشی از اطلاعات شفاهی ارائه‌شده در جلسه دادگاه سهواً مورد توجه قرار نگیرد. ولی با تنظیم لایحه، هیچ نکته مهمی از نگاه قاضی دور نمی‌ماند. درنتیجه قاضی می‌تواند بدون فشار مفرط ذهنی و در آرامش کافی، ارزیابی بهتری از پرونده داشته باشد.
  • دستیابی به مستندات جدید: طرفین دعوا در هر مرحله‌ای از پرونده ممکن است به نکات، شواهد و مستندات جدیدی دست پیدا کنند. گاهی ارائه یافته‌های تازه، نتایج یک پرونده را به شکلی جدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اینجاست که خوانده یا خواهان می‌تواند از طریق تنظیم لایحه، دادگاه را از مستندات جدید آگاه کند.
  • عدم حضور در دادگاه: گاهی طرف خوانده، امکان یا تمایلی برای حضور در جلسه دادگاه ندارد. در این حالت او می‌تواند از طریق تنظیم و تقدیم لایحه، اظهارات و دفاعیاتش را به محضر دادگاه ارائه دهد. در این صورت، عدم حضور فیزیکی او در دادگاه به‌منزله غیبت نخواهد بود.

با مرور دلایل فوق، فلسفه وجودی خدمتی تحت عنوان سفارش تنظیم لایحه را بهتر می‌توان درک کرد.

چرا باید سفارش تنظیم لایحه را به متخصص امور حقوقی بسپارید؟

نحوه نگارش لوایح حقوقی، نقش اصلی را در میزان تأثیر آن‌ها بر جریان دادرسی ایفا می‌کند. به عبارت دیگر برای نوشتن یک لایحه خوب باید بدانیم چه بنویسیم و چطور بنویسیم؟

تنظیم لایحه قانونی یک فرایند کاملاً تخصصی است. فرایندی که برای انجام آن باید جنبه‌های مختلفی را لحاظ کرد. یک قاضی درست همان‌طور که تحت تأثیر اظهارات شفاهی طرفین دعوا قرار می‌گیرد، به همان شکل می‌تواند برداشت خود از محتوای لایحه را در تصمیم‌گیری دخیل کند. برای اینکه یک لایحه تأثیر مطلوبی بر نتیجه پرونده داشته باشد، باید از هر نظر، اصولی نوشته شود.

نخست اینکه شایسته است کلیه اظهاراتی که در لایحه می‌آیند به زبان حقوقی مطرح شوند. هر ادعا یا درخواست برای اینکه قابل اعتنا باشد، باید پشتوانه قانونی داشته باشد. درنتیجه اِشراف نگارنده‌ی لایحه بر مفاد، تبصره‌ها و اصطلاحات حقوقی امری بسیار ضروری و مهم است.

آنچه اثربخشی یک استدلال حقوقیِ مجاب‌کننده را در قالب یک لایحه افزایش می‌دهد، نگارش صحیح است. لایحه باید با توجه به یک ساختار استاندارد و در چارچوب مشخص تنظیم شود. علاوه بر این، نباید از اهمیت درست‌نویسی کلمات و رعایت قواعد نگارشی به‌سادگی گذشت.

با در نظر گرفتن این الزامات مهم، اهمیت سپردن سفارش تنظیم لایحه به یک مجموعه حقوقی کاردان و خوش‌نام، بیش از پیش آشکار می‌شود. درواقع چیستیِ محتوای لایحه و چگونگی نگارش آن ایجاب می‌کند که افراد، تنظیم آن را به متخصصان ذیصلاح بسپارند. حوزه‌ای که وکلای مجموعه حقوقی پورمحمد در آن از تبحر ویژه‌ای برخوردار هستند.

سفارش تنظیم لایحه را به ما بسپارید

دیدیم که تقدیم لایحه علی‌رغم اجباری نبودن، می‌تواند به‌مثابه یک برگ برنده در دعاوی حقوقی باشد. به کمک لایحه هر آنچه را که در دفاع از حقانیتتان لازم است بگویید،در قالب یک سند مکتوب، به دادگاه ارائه می‌دهید. به این ترتیب دیگر هیچ نکته مهمی جا نمی‌ماند و شما می‌توانید برای کسب نتیجه مطلوب از حداکثر پتانسیل پرونده به نحو احسن استفاده کنید.

مجموعه حقوقی وکیل پورمحمد با سال‌ها تخصص و تجربه، طیف گسترده‌ای از خدمات حقوقی را به شما عزیزان ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین این خدمات، نوشتن لایحه حقوقی به‌صورت از راه دور است. کافی است دعوای حقوقی خود را با ما در میان بگذارید تا وکلای خبره‌ی ما با بررسی ابعاد مختلف پرونده، بهترین لایحه ممکن را برای آن تنظیم کنند. لایحه‌ای که به لطف نگارش صحیح، اصولی، کارشناسی و اقناع‌کننده شانستان را برای پیروزی در دادگاه به حداکثر می‌رساند.

تردیدها و نگرانی‌هایتان را به دست فراموشی بسپارید و همین حالا برای سفارش تنظیم لایحه با ما تماس بگیرید.